Gyömrő pályázat 

1

2

3

 

 4

 
 
A projekt megvalósult, a projektzárás ideje: 2022.04.30.
Az épületben 3 családi bölcsőde ( 7-7-8 férőhelyes), összesen 22 férőhely kialakítással működik.
Szolgáltató egységek nevei:
Huncimanci Családi Bölcsőde Hálózat Virágtündér 1./2./3. Családi Bölcsőde
Szakképzett gondozónők száma: 5 fő, ill. 1 állandó helyettesítő

2.A PROJEKT CÉLJA, ILLESZKEDÉSE
2.1.A projekt átfogó és specifikus céljai, elvárt eredményei (számszerű, minőséget mérő mutatókkal), illeszkedése
A projekt átfogó és specifikus céljai, elvárt eredményei
Fő stratégiai célok:
Kisgyermekes szülők munkaerőpiacra történő visszatérését, a foglalkoztatottságot segítő szolgáltatások bővítése (kapacitásbővítés) a budapesti agglomerációhoz tartozó Gyömrő városában, 3x5 férőhelyes új családi napközi létesítésével, 20 hetes - 3 éves gyermekek számára. A 15 fő férőhelybővítést a város folyamatos fejlődése, lakóparkok létesülése, kisgyermekes családok Budapestről való átköltözése a 3 vagy több gyermekes családok kormányzati támogatása indokolja .
A versenyképesség és a költséghatékony hosszú távú működés elérése a szervezet által Nagykátán működtetett 3 családi bölcsődei egységnek és a  3 új gyömrői  családi bölcsődének családi bölcsődei hálózatba való szervezésével.
További részcélok:
A  gyömrői kisgyermekes családok esélyegyenlőségének biztosítása, az alacsonyabb végzettségű szülők munkaerő-piacra történő visszatérésének segítése olyan családi bölcsődékkel, melyben a szociálisan rászoruló családok gyermekei az élethelyzetüket támogató ellátást kapnak.
A szegénységben élő gyermekek kiemelkedésének segítése, a társadalmi és a munkaerő-piaci hátrányok újratermelődésének megállítása, a társadalmi befogadás előmozdítása, a családi bölcsődékben az anyagi jövedelemszerzéssel arányos térítési díjak megszabásával, (egyéni kedvezményes ellátási térítési díjszabás). A beltéri és a játszókertben szervezett fejlesztő foglalkozásokon, rendezvényeken (gyermeknap, sportnap stb.) való részvétel a szervezet valamennyi családi bölcsődéjébe beíratott gyermek és családja számára bármiféle megkülönböztetés nélkül hozzáférhető.
A szervezet versenyképességének növelése
A szervezet hosszú távú fenntarthatóságának biztosítása
Az esélyegyenlőségnek a szervezet szolgáltatásaiban szélesebb körben való megjelenése, 3 új családi bölcsődei egység EU szabványoknak megfelelő akadálymentesített, energiahatékony fenntartású új építésű ingatlanban való létesítése által.
A kisgyermekes szülők munkavégzésének segítése egész évben való nyitva tartással, (nincs tavaszi, nyári, őszi, téli szünet).

2.1.2.A projekt illeszkedése más stratégiai célokhoz, programokhoz
2.1.2.1A projekt illeszkedése a VEKOP stratégiához, a pályázati felhívás stratégiai céljához
A pályázó szervezet célja, hogy a projekt megvalósításával a szervezet hozzájáruljon a kisgyermekes szülők munkaerőpiacra történő visszatéréséhez, munkavállalásának támogatásához, különösen a leghátrányosabb helyzetű járásban lévő gyermekek minél korábbi életkorban történő ellátásával, a gyermekek napközbeni ellátását biztosító gyermekellátási szolgáltatások/gyermekjóléti alapellátások (családi bölcsődék) létrehozása által.
Elvárt eredményként a beruházás a kedvezményezett járások besorolásáról szóló 290/2014. (XI. 26.) Korm. rendelet 3. sz. mellékletében meghatározott kedvezményezett járásban, a monori járásban valósul meg. A munkaerőpiacra visszatérő kisgyermekes szülők a tervezett 3x5 férőhelyes, 3 év alatti gyermekek napközbeni ellátását végző családi bölcsődei egység helyett 2 db 7 és 1db 8 férőhelyes bölcsődei egységben, összesen 22 férőhelyes bölcsődei épületben kapnak 2022. március végétől ellátást. A projekt keretében 3 családi bölcsőde 7.00-17.00-ig biztosít ellátást  ügyeleti idővel.
A projekt illeszkedik a pályázati felhívás céljaihoz a továbbiakkal: a projekt további célja, hogy a fejlesztések eredményeként a bölcsődés korú gyermekek ellátásával, a családi bölcsődei szolgáltatással érintett terület lefedettsége nő, a családi bölcsődék szolgáltatáshiányos településen való létrehozásával. Az önkormányzati városi  bölcsőde férőhelyei nem biztosítják a kisgyermeket nevelő szülők igényeit maradéktalanul, szükség van a nonprofit szervezetünk támogatására is, hogy a városban minél több bölcsődés korú gyermeket nevelő anyuka  helyben kaphasson az élethelyzetének megfelelő bölcsődei ellátást gyermeke számára, ne kelljen távolabbi településekre hordani gyermekét bölcsődébe.
A bölcsődei egységekben összesen  4 fő 8 órás, 1 fő 6 órás és 1 fő részmunkaidős állandó helyettesítő alkalmazott van foglalkoztatva munkaszerződéssel: helyi ill. a környező településen élő munkavállalók, hátrányos helyzetű nők (25 év alatti, kisgyermeket nevelő, vagy 55 év feletti). Valamennyi dolgozó a bölcsődés korosztály ellátására közép-, ill. felsőfokú /egyetemi szakképesítéssel rendelkezik.
2.1.2.2.A projekt illeszkedése a Pest Megyei Területfejlesztési Stratégiához
A projekt elősegíti a Pest Megyei Területfejlesztési Program TM2a programcsomagjának megvalósulását: (2016. évi adat, a pályázat írásának ideje) „Projektcsomag: Oktatási alapintézmények (bölcsőde, óvoda, családi napközi, általános iskola) fejlesztése /TM2.a/
Pest megye településeinek mintegy negyedében egyáltalán nincs bölcsődei ellátás, az óvodák különösen az agglomerációban túlterheltek, kevés a családi napközi. Az intézmények rossz energiahatékonyságú épületekben működnek, fenntartásuk energiapazarló és fenntartóikra komoly terheket ró. A beavatkozás keretében javul a pest megyei gyermekek magas minőségű, a kor követelményeinek megfelelő oktatási-nevelési feltételekhez, infrastruktúrához való hozzáférése, ezzel családjaik életkörülményei és a munkavállalás, munkába állás feltételei is jobbak lesznek, vagyis a fejlesztések közvetve a gazdaság erősödéséhez is hozzájárulnak. Megtörténik a bölcsődei, óvodai kapacitáshiányok felszámolása új intézmények építésével, megújul az alap-és középfokú oktatási intézmények infrastruktúrája, eszközállománya, új alap és középfokú intézmények épülhetnek indokolt esetben. Energiatakarékossági beruházásokkal fenntarthatóbbá válnak az intézmények, kisebb terhet jelentenek fenntartóiknak és a nemzetgazdaságnak. Különösen akkor, ha a beruházások és fejlesztések integrált módon, valamint térségi szemlélettel és tervezésben valósulnak meg. Eredmény: Fenntarthatóbb intézmények jönnek létre, mely hozzájárul az EU hosszú távú céljához, az energiafüggőség csökkentéséhez, valamint a CO2 mentes gazdaság eléréséhez. Öröm lesz dolgozni és tanulni ezekben az intézményekben, a lakosság pszichológiai és egészségi állapota javul.”

A projekt illeszkedése a Gyömrő Város Integrált Városfejlesztési Stratégiájához

A jövőkép a város - funkcionális kapcsolatban lévő környezetével együtt értelmezett –hosszú távon (15-20 év alatt) elérendő célállapotát határozza meg. Gyömrő vonzó kisvárossá fejlődik, megtartva kertvárosi karakterét, fenntartható magas életminőséget, lakó- és munkahelyet nyújt a helyi és térségi lakosság számára, erősíti központi szerepkörét Budapest délkeleti előterében.  Az Integrált Városfejlesztési Stratégiában szereplő fejlesztések megvalósulásával a város jövőképére pozitív szcenárió prognosztizálható. A megfogalmazott jövőkép Gyömrő városát egy harmonikusan működő kisvárosként vizionálja, mely szorosan kötődik Budapesthez. Gyömrő 15-20 év múlva népességét tekintve az országos tendenciáknál jóval kedvezőbb trendekkel rendelkezik. A már folyamatban lévő lakóterület-fejlesztésekkel együtt mintegy 7 ezer fős népességtöbblettel lehet számolni. A javuló népességmegtartó és vonzó képességnek és az ennek következtében bekövetkező növekvő ütemű természetes szaporodásnak köszönhetően a népesség korösszetétele még kedvezőbbé válik. Gyömrő népességmegtartó és -vonzó képessége elsősorban fekvésének, a fővároshoz közeli, jó elérhetőséggel rendelkező földrajzi pozíciójának köszönhető. Az élhetőség szempontjából a funkciók bővítése és a szolgáltatások kínálatának, minőségének, és elérhetőségének javítása szükséges. A közszolgáltatások, kulturális szolgáltatások fejlődése a lakossági kereslet növekedésével erősödik. Mindezek hátterében szükséges a gazdasági potenciál erősítése és ezáltal a munkahelyteremtő képesség javítása. Gyömrőn a kis és középvállalkozásokra alapozott helyi gazdaság a jövőben a lakosság növekvő hányadának biztosít munkalehetőséget, őket napközben is helyben tartja, mely a helyi jövedelmek növekedését, a versenyképes gazdaság kialakulását, s a helyi foglalkoztatást növeli, az ellátási színvonalat javítja. Az egyes városrészekben megerősödnek a jelenleg még fejlődésük kezdeti szakaszában lévő alközponti területek és az alapszolgáltatások terén tovább tehermentesítik a városközpontot. A város funkcionális magterülete a városközpontra koncentrálódik, egyben ez a fejlődés magterülete is. Ugyanakkor a célrendszerben meghatározott módon minden definiált városrész megtalálja saját specifikumainak megfelelő fejlődési irányát és ezeket továbbfejlesztve nem egymás településen belüli versenytársai, hanem partnerei lesznek.
FEJLESZTÉSI CÉLOK
Középtávú tematikus célok
Versenyképes, fenntartható, több lábon álló, kis és középvállalkozásokra alapozott helyi gazdaság alakuljon ki a lakosság növekvő helyi foglalkoztatásával
Gyömrő mindezért a következő célokat tűzi ki:
A gazdaságfejlesztés a helyi foglalkoztatás növelésére irányuljon, a település váljon vonzóvá a képzett (fiatal) munkaerő számára
Erős és versenyképes helyi kis- és középvállalkozói réteg alakuljon ki

III. A lakosság életminősége javuljon
A lakosság életminősége több tényező függvénye, melyet az önkormányzat jelentősen befolyásolhat. A településen elérhető szolgáltatások mennyisége és minősége alapvetően meghatározza az életminőséget. Gyömrőn alapvető fontosságú a lakossági alapellátás intézményi és szolgáltatási színvonalának növelése. Mind az oktatás-nevelés, mind az egészségügyi ellátás terén egyre több, elsősorban kapacitásbeli hiányosság mutatkozik, melyre a lakosságszám dinamikus növekedése miatt a városnak komoly figyelmet kell fordítania. A város a folyamatban lévő fejlesztésekkel feléli intézményi tartalékait, az intézmények, az ellátórendszer zsúfoltak, túlterheltté válnak. Ezért az új fejlesztésekkel párhuzamosan új intézményi kapacitások kiépítése válik indokolttá, minden vonatkozásban.

Gyömrő mindezért többek között a következő célokat tűzi ki:
Javuljon a lakossági alapellátás intézményi és szolgáltatási színvonala

2.2.TÁBLÁZAT: MUTATÓK, CÉLÉRTÉKEK
Mutató neve                                                                                                                  mértékegység    célérték
A fejlesztéssel érintett bölcsődei ellátást nyújtó új szolgáltatások száma                                                      db                            3
A fejlesztéssel érintett szolgáltatás új bölcsődei férőhelyeinek száma (eredeti terv)                                  db                            15
A fejlesztéssel érintett családi bölcsődékben  a bölcsődei ellátásban részesülő gyermekek száma, a korábban már működő egységekben (19 fő) és a pályázat keretén belül  megvalósult 3 új egységben : 7-7-8 fő            fő összesen            41                                                                                                                                                                      
A családi bölcsődékben  újonnan létrehozott bölcsődei munkahelyek száma                                             db                               6

2.5 A fejlesztés eredményeként a hozzáférhetőség és a területi különbségek változása
2.5.1.A hozzáférhetőség változása
A projekt várható eredményeként a családi bölcsődei szolgáltatáshoz valamennyi fogyatékossági  csoportba tartozó személyek, a nem fogyatékos személyekhez hasonló, velük azonos esélyű hozzáférhetősége biztosított. Továbbá szociális rászorultság esetén lehetőség van egyéni kedvezményes ellátási térítési díj meghatározására is.
2.5.2.A területi különbségek változása
A fejlesztés eredményeként a gyömrői lakosú kisgyermekes családok (22 fő igénylő) az önkormányzati fenntartású bölcsődék térítési díjával versenyképes áron kaphatnak szervezetünk egységeiben ellátást bölcsődés gyermekeik számára, így valamennyi gyömrői lakos helyben megkaphatja a bölcsődés korú gyermekek napközbeni ellátását biztosító bölcsődei szolgáltatást.
A PROJEKT TARTALMA, MEGVALÓSÍTHATÓSÁGA
3.2. A tervezett infrastrukturális tevékenységek részletes bemutatása
A fejlesztéssel érintett 3 új családi bölcsődei egység új építésű ingatlanban valósult meg Gyömrőn, jelenleg  a szervezet képviselőinek tulajdonában lévő, Ernő u. 4. ( 250/1 hrsz.-ú)  892 m2-es telken.
A szervezet képviselői a tulajdonukban lévő ingatlant, telket a szervezet rendelkezésére bocsátják min. a projekt megvalósításához szükséges fenntartási ideig.
A beruházás helyszínéül szolgáló ingatlan a város központjától kb. 3-400 m-re, aszfaltozott utcában található. Az ingatlantól kb. 200 m-re található a helyi járat buszmegállója, valamint több fő közlekedési útvonal, így a családi  bölcsőde egységei a városban lakó valamennyi lakos számára könnyen megközelíthető. A vasút helyi járattal könnyen elérhető, a buszmegálló a közelben van, így az ingázók számára is ideális a helyszín
Az infrastrukturális fejlesztésnél: a létesítmények, térhasználat, közlekedési kapcsolatok tervezésekor a pályázó szervezet figyelembe vette és érvényesítette az egyetemes tervezés elveit, azaz a nők és férfiak igényeit, az idősek, a fogyatékosok és a gyermekek igényeit, melyet rehabilitációs szakmérnök rehabilitációs akadálymentesítési nyilatkozatával igazolt.
A megépített  új épület térrendezése a 3 családi bölcsődei egység költséghatékony kialakítását teszi lehetővé, a helyiségek jogszabályban előírt kötelező méreteinek betartásával, de helytakarékos tervezéssel. Az épület nettó hasznos alapterülete: 120 m2. A családi bölcsődei egységek: 21,6 m2, 24 m2 és 25,1 m2. Mivel gyermekenként min. 3 m2 helyigényt ír elő a jogszabály, így a szobák mérete lehetővé teszi a gyermekek jogszabálynak megfelelő ellátását, A gyermekek számára nem szükséges étkező helyiség kialakítása, a csoportszobában való étkezés elfogadható. A konyha csak melegítőkonyhaként funkcionál, az ebédet gyermekétkeztetést biztosító cég  szállítja. A reggeli, tízórai és az uzsonna helyben készül. A konyha:  6,5 m2. A konyha mellett hűtőgép, mosogatógép, elhelyezésére alkalmas kamra/tároló van 2,7m2. A kisgyermekek mosdó-és WC helyiségében a 3 bölcsődés egységhez szükséges összesen 3 kisméretű mosdó és 3 kis és nagyméretű WC kerül elhelyezésre, mellette zuhanyzóval. A 3 egység használhat közös helyiséget is, a szükséges felszerelésszám meghatározásával, így helytakarékos és költséghatékony a kialakítás. Az egyetemes tervezés elveinek és az esélyegyenlőség érvényesítése érdekében a hozzátartozók (nők, férfiak, idősek, fogyatékkal élők) számára akadálymentesített mosdó/WC helyiség kerül kialakításra a kisgyermek mosdó (6,5 m2)  mellett, 5,7 m2-en. A költséghatékony, helytakarékos kialakítás érdekében a 3 bölcsődei egység öltözőszekrényei a helyiségek megközelítését szolgáló folyosórészben kerülnek elhelyezésre. Az öltöző – közlekedő folyosó helyiség szélfogóból közelíthető meg, amelynek mérete és világítása megfelelő a kerekesszékkel közlekedő vagy babakocsit toló szülők számára. Az épület 2 kijárattal rendelkezik, tűzvédelmi szempontoknak jobban megfelelve. Az építési, kiviteli tervek (LÁSD: melléklet- a építési tervdokumentáció és rehabilitációs környezettervező szakértő által írt akadálymentesítési kiviteli tervdokumentáció) szerint az egész épület projektarányos akadálymentesítése biztosítja majd az épület helyiségeinek, szolgáltatásainak a rendeltetésszerű, biztonságos használatát különféle fogyatékossági csoportba tartozó személyek számára, így az esélyegyenlőség biztosításának feltétele teljesült a megvalósítás folyamán.
A projekt valamennyi környezeti, esélyegyenlőségi jogszabálynak megfelel, és az energiafelhasználásra, a projekt környezetének ökológiai állapotára, a vizek állapotára és a klímaváltozásra hatása nincs. Erről a pályázó szervezet a pályázati anyagban nyilatkozatot nyújt be.
Az udvarban fedett babakocsi- és kerékpártároló került elhelyezésre, továbbá letakarható homokozó és mobil játszótéri eszközök, amelyek UV álló műanyagból készülnek és benti-kinti használatra is alkalmasak. A játszókert körbekerített, biztonságos, műfűvel és pormentes bevonattal burkolt. Szükséges még néhány árnyékot adó fa,  bokor telepítése és virágos rész kialakítása. Az árnyékolást a fák megnövéséig napvitorlák és egyéb mobil, ill. fix árnyékoló szerkezetek biztosítják. Az épületen belüli eszközbeszerzés biztosítja a helyiségek használatához szükséges berendezéseket, felszereléseket, játékeszközöket, mely eszközök beszerzésének tervezésébe kisgyermekellátás terén szakmai tapasztalattal és végzettséggel rendelkező szakember bevonásra került  Továbbá a projektben a szolgáltatás minőségének növekedése érdekében a gyermekközpontú, kreativitást és együttműködést előtérbe helyező, reflektív tanulási stratégia megvalósítását elősegítő eszközök beszerzése valósult meg.